Na nog eens feedback te hebben gekregen heb ik mijn concept nogmaals veranderd. Dit keer heb ik het uiterlijk van mijn mobiele supermarkt veranderd omdat de leraar het te klein vond. Hij dacht meer aan een soort grote kar die uit een vrachtwagen komt rijden of een soort van oliebollen kraam omtoveren tot een mobiele supermarkt van Albert Heijn. Dit laatste sprak me wel aan. Het leek me een uitdaging om een oliebollen kraam om te toveren tot een kleine Albert Heijn. Ik heb het concept veranderd en ben aan de slag gegaan met 3 media uitingen. Ik heb ervoor gekozen om een 3D tekening, poster en een vector tekening te maken. Het originele plan was om een oliebollen kraam te pakken en deze te pimpen in Photoshop. Dit heb ik gedaan maar t zag er naar mijn mening gewoon lelijk uit. Er zijn weinig HQ plaatjes van Albert Heijn te vinden (schokkend ik weet het), die bruikbaar waren voor mijn concept. Dus het kwam er toch op neer dat ik het zelf moest gaan tekenen, dus heb ik er maar voor gekozen om een vector tekening te maken.

Hieronder volgt het aangepaste concept (concept aangepast, media uitingen toegevoegd en een scenario geschreven) en de 3 uitgewerkte media uitingen:

Concept –Mobiele supermarkt

Het idee is om een mobiele supermarkt te ontwikkelen. Het is de bedoeling dat een persoon door middel van een soort kraam op wielen producten kan verkopen op willekeurige plaatsen van Albert Heijn. Veel mensen hebben vaak spontaan behoefte in iets te eten of te drinken. Of die ene keer dat je staat te wachten op de bus of trein en je denkt ‘verdorie, ik zou nog even langs de supermarkt gaan vandaag’ De mobiele supermarkt bied dan een handige uitkomst. Handig voor die snelle hap of spontane dorst en erg handig voor mensen die vergeten zijn boodschappen te doen. Bovendien ontstaan er vaak impulsaankopen bij mensen. Vandaar ook dat kassa’s in supermarkten altijd een speciaal schap hebben met snoep/dropjes/kauwgum etc. Mensen denken vaak zat bij de kassa als ze naar de producten kijken ‘hier heb ik eigenlijk ook wel trek in’. Dit gebeurt ook bij de mobiele supermarkt. De mobiele supermarkt kan bovendien erg handig zijn op bepaalde locaties. Denk hierbij aan stations, festivals etc.

De mobiele supermarkt staat op deze locaties meestal op een vaste plek. Hij kan verplaatst worden door de trekhaak van de kraam vast te maken aan een auto. Het station is  een goed voorbeeld van een goede locatie voor de kaam.  Bus en trein stations zullen dan ook een goede plek zijn. Op veel stations zijn echter al AH to go’s beschikbaar, maar dit is gewoon een kleinere versie hiervan, die buiten staat. Mensen kunnen dus vlug even voordat ze de trein instappen wat producten kopen. Nog een ander goed voorbeeld van een locatie is een park. Je zit gezellig met wat vrienden te genieten in het zonnetje in het park. Ineens heb je trek in iets lekkers, een ijstje of een grote zak chips. Je kent het wel, als het gezellig is wordt het vaak nog gezellig met een hapje eten of wat te drinken. De mobiele supermarkt bied dan ook een ideale uitkomst.

De mobiele supermarkt verkoopt diverse producten. Wel is het zo dat van ieder product er in de meeste gevallen maar 1 is. Denk dus niet dat je kunt kiezen uit 10 verschillende merken melk. Dit zou teveel van het goede worden als dit voor elk product gerealiseerd zou moeten worden en dan kan het concept niet meer draagbaar genoemd worden.

De mobiele supermarkt verkoopt verscheidene producten. Denk hierbij aan veel gekochte producten zoals brood, melk, beleg, groente, fruit, frisdrank, snoep etc. De mobiele supermarkt zal ook een klein scala hebben aan diepvriesproducten. Hiervoor is een speciaal koel –en vries vak ingebouwd. Hier kun je producten kopen zoals vlees en ijsjes.  Er kan op 2 manieren worden betaald, namelijk met fysiek geld en via de pinpas. De mobiele supermarkt zal altijd een afgesloten beveiligd gedeelte hebben waar al het geld veilig kan worden opgeborgen. Dit kun je voorstellen als een soort kluis.

Op grote locaties (denk bijvoorbeeld aan stations bij grotere steden) wordt een voorraad ruimte gebouwd waar de producten gehaald en aangevuld kunnen worden. Zo garandeer je de versheid ook van het product en kom je niet in de problemen dat op een gegeven moment de voorraad opraakt.

Het merk Albert Heijn zal de mobiele supermarkt vertegenwoordigen. Het design van de mobiele supermarkt is zo gemaakt dat het direct herkent wordt als de stijl van Albert Heijn. Ik heb een klein onderzoek gestart op Google (en tevens uit eigen ervaringen, aangezien ik altijd naar de Albert Heijn ga voor boodschappen) naar de interieur kenmerken van Albert Heijn. Zo blijkt uit mijn onderzoek dat al het interieur (denk aan balies, kassa’s etc.) een soort blauwe/grijsachtige kleur heeft. (zie afbeelding hieronder) Ook is overal het logo terug te vinden van Albert Heijn zelf. Ik heb er dus voor gekozen de kraam in precies dezelfde kleur te maken. De mobiele supermarkt wordt nu direct herkent als iets van het merk Albert Heijn.

Scenario:

Op Heerlen station is geen supermarkt aanwezig. Het is een relatief groot station maar toch heeft het station alleen een boekenwinkel, Kiosk en een Smullers. Dit concept zou dus ideaal zijn voor dit station aangezien het elke dag hier druk is en dan met name tijdens de spitsuren. Wat nog een aspect van Heerlen is, is dat er geen supermarkt in het centrum ligt. Als je een supermarkt zoekt moet je naar het winkelcentrum verderop. Dit is ongeveer 10 minuten/kwartier lopen vanaf het station. Daarom denk ik dat de mobiele Albert Heijn supermarkt het sowieso goed zou doen hier. De kiosk verkoopt een gering aantal producten zoals chips, snoeprepen, blikjes etc. In de mobiele supermarkt van Albert Heijn heb je veel meer keuze. Station Heerlen bestaat niet alleen uit een treinstation maar ook uit een busstation wat hier direct aan vast zit. De bushalte kun je niet bereiken zonder eerst door het station zelf te lopen. Het zou dus ideaal zijn als je aan de ingang de mobiele supermarkt zou plaatsen.

Media uitingen:

Vector (photoshop) tekening

Je ziet dat de vector tekening getekend is in de stijl van Albert Heijn. Het logo komt terug en de kleuren van het interieur. Ik heb ervoor gekozen om de mobiele supermarkt Albert Heijn mobiel te noemen, omdat dit kort en krachtig is. Albert Heijn heeft over het algemeen altijd korte boodschappen.
3D tekening

Dit is een 3D tekening van de kraam. Dit heb ik gemaakt zodat het duidelijker wordt voor de klant hoe het precies in elkaar zit.

Poster

Ik heb specifiek voor dit soort poster gekozen. Ik heb onderzoek gedaan naar advertenties en posters van Albert Heijn en ben tot de conclusie gekomen dat die per definitie allemaal wit en simpel zijn. Ik heb me hier dus ook maar aangehouden en heb hier een poster op gebaseerd. (voorbeelden van advertenties/posters van Albert Heijn: http://www.dagbladacademy.nl/images/DA_Beoordelingscriteria_AH_moederdag.jpg en http://www.createdbydesign.nl/beeld/portfolio/AH.png)

Geef een reactie

