Nadat ik over het eerste concept, de draagbare supermarkt wat feedback heb ontvangen heb ik dit direct aangepast. Dit is er dan ook uitgekomen;

Concept – Mobiele supermarkt (na feedback)

Het idee is om een mobiele supermarkt te ontwikkelen. Het is de bedoeling dat een persoon door middel van een kar producten kan verkopen op willekeurige plaatsen van die desbetreffende supermarkt. Veel mensen hebben vaak spontaan behoefte in iets te eten of te drinken. Of die ene keer dat je staat te wachten op de bus of trein en je denkt ‘verdorie, ik zou nog even langs de supermarkt gaan vandaag’ De mobiele supermarkt bied dan een handige uitkomst. Handig voor die snelle hap of spontane dorst en erg handig voor mensen die vergeten zijn boodschappen te doen. Bovendien ontstaan er vaak impulsaankopen bij mensen. Vandaar ook dat kassa’s in supermarkten altijd een speciaal schap hebben met snoep/dropjes/kauwgum etc. Mensen denken vaak zat bij de kassa als ze naar de producten kijken ‘hier heb ik eigenlijk ook wel trek in’. Dit gebeurt ook bij de draagbare supermarkt. De draagbare supermarkt kan bovendien erg handig zijn op bepaalde locaties. Denk hierbij aan stations, festivals etc.

De mobiele supermarkt staat op deze locaties meestal op een vaste plek. Hij kan verplaatst worden door een aantal mensen maar staat eigenlijk vooral vast op een vaste plek. Dit is geen oplossing als je iets wilt verkopen op bijvoorbeeld een festival maar wel voor openbare plekken waar veel mensen dagelijks komen. Het station is hier een goed voorbeeld van.  Bus en trein stations zullen dan ook een goede plek zijn. Op veel stations zijn echter al AH to go’s beschikbaar, maar dit is gewoon een kleinere versie hiervan, die buiten staat. Mensen kunnen dus vlug even voordat ze de trein instappen wat producten kopen. Nog een ander goed voorbeeld van een locatie is een park. Je zit gezellig met wat vrienden te genieten in het zonnetje in het park. Ineens heb je trek in iets lekkers, een ijstje of een grote zak chips. Je kent het wel, als het gezellig is wordt het vaak nog gezellig met een hapje eten of wat te drinken. De mobiele supermarkt bied dan ook een ideale uitkomst.

Het merk Albert Heijn zal de mobiele supermarkt vertegenwoordigen. Het design van de mobiele supermarkt is zo gemaakt dat het direct herkent wordt als de stijl van Albert Heijn. Ik heb een klein onderzoek gestart op Google (en tevens uit eigen ervaringen, aangezien ik altijd naar de Albert Heijn ga voor boodschappen) naar de interieur kenmerken van Albert Heijn. Zo blijkt uit mijn onderzoek dat al het interieur (denk aan balies, kassa’s etc.) een soort blauwe/grijsachtige kleur heeft. (zie afbeelding hieronder) Ook is overal het logo terug te vinden van Albert Heijn zelf. Ik heb er dus voor gekozen de kar in precies dezelfde kleur te maken met in het wit het logo van Albert Heijn erop. Het logo is oorspronkelijk turquoise met wit. Ik heb gekozen om het witte gedeelte te gebruiken zodat die beter oogt met het blauw/grijs. Dit oogt prettiger en is minder fel. De mobiele supermarkt wordt nu direct herkent als iets van het merk Albert Heijn.

De mobiele supermarkt verkoopt diverse producten. Wel is het zo dat van ieder product er in de meeste gevallen maar 1 is. Denk dus niet dat je kunt kiezen uit 10 verschillende merken melk. Dit zou teveel van het goede worden als dit voor elk product gerealiseerd zou moeten worden en dan kan het concept niet meer draagbaar genoemd worden.

De mobiele supermarkt verkoopt verscheidene producten. Denk hierbij aan veel gekochte producten zoals brood, melk, beleg, groente, fruit, frisdrank, snoep etc. De mobiele supermarkt zal ook een klein scala hebben aan diepvriesproducten. Hiervoor is een speciaal koel –en vries vak ingebouwd. Hier kun je producten kopen zoals vlees en ijsjes.  Er kan op 2 manieren worden betaald, namelijk met fysiek geld en via de pinpas. De mobiele supermarkt zal altijd een afgesloten beveiligd gedeelte hebben waar al het geld veilig kan worden opgeborgen. Dit kun je voorstellen als een soort kluis.

Op grote locaties (denk bijvoorbeeld aan stations bij grotere steden) wordt een voorraad ruimte gebouwd waar de producten gehaald en aangevuld kunnen worden. Zo garandeer je de versheid ook van het product en kom je niet in de problemen dat op een gegeven moment de voorraad opraakt.

Zo ziet mijn mobiele supermarkt er na alle ontvangen en verwerkte feedback uit:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: