Schetsen en ideeën AD41

Onze opdracht was om naar een openbare plek te gaan zoals bijvoorbeeld een restaurant, supermarkt, café etc. Ik heb ervoor gekozen om naar een supermarkt te gaan. De opdracht was om kenmerken van deze plek op te schrijven, en vervolgens te omschrijven wat er zou gebeuren als je deze kenmerken weg zou laten of zou omdraaien op deze plek. Bijvoorbeeld: het kenmerk is kassa. Wat gebeurd er als je deze weglaat of omdraait? Dan is er geen kassa meer aanwezig dus en moeten mensen op een andere manier hun producten zien af te rekenen. De bedoeling was hierbij het idee uit te schrijven en een schets erbij te maken om het idee te verduidelijken. Het was de bedoeling dat we er 50 maken, onderverdeeld met je groepsleden. Wij hebben 3 groepsleden dus hebben we besloten ieder 17 ideeën, kenmerken en schetsen te maken.

Ik ben naar een supermarkt geweest, zoals een aantal posts geleden wel te lezen valt. Deze had de volgende kenmerken:  Georganiseerd, volgorde, levensmiddelen, snel, veel variatie, kassa, rekken, karretjes, vriezer, medewerkers, manager, geld, spaarzegels, emballage (flessenautomaat), naam van de supermarkt, reclame, poortjes, prijs.

Wat gebeurd er als deze wegvallen of omkeren?

1. Georganiseerd (niet-georganiseerd)

Dan zou het een chaos zijn en zijn de producten niet goed meer te vinden. Je kunt nergens meer iets vinden. Dit heb ik uitgebeeld door een supermarkt te zoeken waar echt ALLES op de vloer ligt. Het is er zo vol dat je geeneens kunt lopen door de gangen.

2. Volgorde (waanzin)

Als er geen volgorde is weet je dingen niet meer te vinden. Het wordt als het ware een doolhof. Dit heb ik dan ook uitgebeeld met een doolhof.

3. Levensmiddelen (geen levensmiddelen)

Dan krijg je andere producten op levensmiddelen na. Dan is het eigenlijk geen supermarkt meer. Dit heb ik uitgebeeld door een supermarkt te tekenen met een groot bord buiten de deur, waarop staat dat de supermarkt geen voedsel verkoopt. Buiten staat een verward poppetje te kijken naar de boodschap.

4. Snel (langzaam)

Langzaam, dan gaat alles heel langzaam en verlies je klanten, als klant ga je je geduld verliezen wat erin resulteert  dat je minder vaak naar de supermarkt gaat.  Dit heb ik uitgebeeld door een kassa te tekenen met een hoop mensen die in de rij staan te wachten. Er is dus geen begin of einde meer aan.

5. Veel variatie (weinig variatie)

Weinig variatie, dan heb je niet veel keus in wat je gaat kopen, dan heb je misschien maar keuze uit 5 producten. Dit heb ik uitgebeeld door maar 3 producten te tekenen met een bordje erboven dat alleen deze producten nog te koop zijn.

6. Kassa (geen kassa aanwezig)

Geen kassa, je moet zelf je eigen artikelen zien af te rekenen. Dit heb ik afgebeeld door een hand met een chip te tekenen. Er wordt een chip in je hand gezet, wat dient als een soort pinpas.  Zonder deze chip kun je geen artikelen meer kopen in winkels.

7. Rekken (alles op de vloer)

Als er geen rekken zouden zijn dan zou alles op de vloer liggen. Je moet maar kijken hoe je je producten gaat vinden als alles op de grond ligt. Dit heb ik uitgebeeld door het letterlijk zo te tekenen. Geen rekken, alles op de vloer.

8. Karretjes (alles dragen)

Zonder karretjes moet je mandjes gebruiken of alles in je handen of tas meenemen. Dit heb ik uitgebeeld door een man te tekenen die al zijn producten op zijn rug moet dragen. Dit lijkt een beetje op de oertijd, toen ze ook alles op hun rug droegen.

9. Vriezer (warmte afdeling)

Als er geen vriezer is zijn alle producten bedorven en kun je geen diepvries producten meer kopen. In plaats daarvan heb ik een warmte afdeling geïntroduceerd. Hier kun je allemaal warme dingen halen zoals warme pizza’s, broodjes etc.

10. Medewerkers (niemand)

Niemand die er is om je te helpen. Hele winkel is leeg. Niks wordt bijgevuld of opgeruimd. De winkel is leeg en er valt eigenlijk niks meer te kopen. Dit heb ik uitgebeeld door een supermarkt te pakken die gewoon helemaal leeg is.

11. Manager (geen orde en gezag)

Medewerkers weten niet meer wat ze moeten doen. Dit heb ik uitgebeeld door een klant te tekenen die iets vraagt aan een medewerker. De medewerker weet helemaal niks en reageert verbaasd en verward.

12. Geld (geen geld)

Geen geld, mensen moeten goederen ruilen. Dit heb ik uitgebeeld door een soort advertentie te maken waarop staat dat geld verboden is (met een groot kruis)en dat je alleen kunt betalen door goederen te ruilen (met een vinkje)

13. Statiegeld automaat (emballage)

Flessen worden torenhoog opgestapeld. Dit heb ik uitgebeeld door een  grote stapel flessen te tekenen, die gewoon op de vloer liggen. Met een bordje erboven dat de flessen hier gedumpt moeten worden bij gebrek aan een emballage.

14. Naam van de supermarkt (geen naam, onbekend)

Geen naam, dus het kan iedere supermarktketen zijn. Dit heb ik uitgebeeld door een bonnetje te tekenen waar normaal gesproken de naam van de desbetreffende supermarkt op hoort te staan. Alleen in dit geval heb ik dit vervangen door een groot vraagteken.

15. Reclame, aanbiedingen etc. (nergens aanbiedingen)

Raken duurdere producten niet kwijt. Dit heb ik uitgebeeld door een supermarkt schap met melk te tekenen. Alle goedkope melk is weg maar de dure melk is blijven staan. Door aanbiedingen raken ze hun duurdere producten veel moeilijker kwijt.

16. Poortjes (geen poortjes)

Iedereen kan zonder te betalen weglopen. Dit heb ik uitgebeeld door allemaal dieven te tekenen die door de deur ervan door gaan met de buit. Als er geen poortjes meer zijn, zullen mensen eerder geneigd zijn om te stelen.

17. Prijs (nergens staan prijzen)

Nergens staan prijzen bij. Mensen moeten alles handmatig scannen voor de prijs. Hierbij heb ik een handscanner afgebeeld. Niemand weet meer hoeveel een product kost dus moet je voordat je wilt weten hoeveel iets kost eerst alle producten scannen.

 

Geef een reactie

