Supermarkt ervaring AD41!

Ik ben zelf naar een supermarkt geweest in Blerick waar ik vaak kom. Dit is een Spar supermarkt. Hier heb ik ook wat beeldmateriaal van. Het is een wat kleinere supermarkt dan de gemiddelde supermarkt.  Ik ben zelf iemand die ook nog best vaak in supermarkten komt, met name Albert Heijn en Jan Linders.

De functie van een supermarkt is simpel, mensen van producten voorzien, in dit geval dan vooral voedingsmiddelen. Je hebt veel verschillende supermarkten, maar eigenlijk hebben ze een allemaal hetzelfde principe. Een hoop producten verkopen aan mensen, met name voedingsproducten.  Eigenlijk is het best interessant als je erop gaat letten hoe zo’n supermarkt nou eigenlijk in elkaar zit. Alles is (in de meeste gevallen) heel erg georganiseerd. Dit moet ook wel als je wilt dat alle mensen willen vinden waar ze naar op zoek zijn. Veel mensen denken eigenlijk niet echt na over de indeling van een supermarkt, waaronder ik. Ik ben tot een aantal conclusies gekomen toen ik erop ging letten. Zo hebben ze bijvoorbeeld alle huismerken en a-producten allemaal op ooghoogte geplaats, zodat deze onvermijdelijk zijn en makkelijker te spotten zijn. De goedkope merken plaatsen ze helemaal onderaan. Ze willen natuurlijk hun huismerk verkopen omdat ze daar het meeste winst op verdienen. Ook is het me opgevallen dat elke supermarkt het brood ongeveer in het midden of bijna achteraan heeft staan. Dit zorgt ervoor dat de klant eerst helemaal door de winkel moet om bij het brood gedeelte te komen. Brood is iets wat iedereen nodig heeft en dus moeten ze verplicht de hele winkel door. Zo kom je langs allerlei andere producten die je dan onbewust weer gaat bekijken en eventueel gaat kopen.  Ook is het bij opgevallen dat ze bij de kassa altijd van die producten neerzetten die impulsreacties kunnen uitlokken. (snoeprepen, beltegoed, kaartjes voor een dagje uit, magazines dicht in de buurt bij de kassa) Omdat mensen hier vaak lang staan te wachten vinden hier vaker impulsreacties plaats. Snoep plaatsen ze ook vaak op hoogte van kinderen, omdat deze toch vaak de grootste groep zijn die bij het kopen van snoep betrokken zijn. In elke supermarkt vind je de vriesafdeling op het einde, het dichtste bij de kassa. Dit hebben ze gedaan in verband met het ontdooien van de producten. Deze ontdooien natuurlijk als je daarna nog door de hele winkel moet. Verder is het me opgevallen dat ze op het begin van supermarkten meestal de groente en fruit afdeling hebben geplaatst. Ik weet niet helemaal waarom ze dit doen, maar ik denk dat ze dit zo hebben gedaan dat als mensen hun karretje in het begin volladen met groente en fruit, ze zich later in de winkel minder schuldig gaan voelen over het aankopen van minder gezonde dingen. Denk hierbij aan chips, koekjes, frietjes etc.

Dit alles omvat 1 begrip, namelijk push-strategie. “Met een push-strategie probeert de onderneming de verkoop te stimuleren door het aanbod makkelijker beschikbaar te maken, bijvoorbeeld door het prominenter in de winkel geplaatst te krijgen”

Je kijkt hier vaak overheen. Pas als je erop gaat letten zoals ik, valt je dit op. De meeste mensen zijn hier niet eens bewust van. Supermarkten hebben dus wel goed nagedacht over strategieën en tactieken om meer te verkopen.

Geef een reactie

